Voor avontuurlijke uitstapjes mag je ons altijd bellen. Dagenlang aan het zwembad liggen niksen is echt niks voor ons. Na een dag slaat de verveling meestal al toe, en zijn we klaar om onze vleugels uit te slaan en de regio of het land waarin we verblijven, beter te leren kennen.
Vooral uitstapjes met een beetje actie genieten onze voorkeur.
Ook in de Algarve deden we een paar superleuke activiteiten en zet ik hierna de drie leukste voor jullie, op een rijtje.
Op avontuur in de Algarve! Let’s go!

Ontdek Ponta Da Piedade in een kayak

Let’s try something new

Omdat we van afwisseling houden en af en toe nieuwe dingen willen uitproberen, boekte ik een kayaktocht voor ons viertjes.
Camille was onmiddellijk superenthousiast. Charles, die al een paar ervaringen met een kayak achter de rug had, helaas iets minder.
Zoonlief vond de activiteit véél te saai. Maar ten huize Sobrie, regelen we alles altijd op een heel democratische manier, en het was overduidelijk 3 tegen 1.

Ik boekte de kayaktour bij Lagos Aventure (www.lagosadventure.com). Gewoon online. Superhandig.

De volgende dag was het al zo ver.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel zenuwachtig was. Je moet weten dat ik eigenlijk superonhandig ben. Als je weet dat ik tijdens mijn eerste (en ook laatste) skiles bijna onder een sneeuwruimer terecht kwam en tijdens een teambuilding geramd werd door een zeilwagen, dan kan je vast wel begrijpen, dat ik toch wat kriebels had. Gelukkig beslisten we op voorhand dat ik het ruime sop in ging, met de meest ervaren maar minst enthousiaste kayakker van het gezin, Charles.
Voor mij toch een grote geruststelling, voor Charles misschien iets minder.

Het ruime sop in

De kayaktour duurt 2,5 uur. Na aanmelding, verzamelden we allemaal aan de haven van Lagos. Er waren nog een 12-tal andere toeristen die met ons mee gingen op een grote boot. Op de boot zelf kregen we alle technische uitleg vooraleer we in onze eigen kayak mochten plaatsnemen. Steven en Camille werden als eerste het ruime sop in geduwd en dan was het aan onze beurt.

Het peddelen, verliep in het begin zeker niet vlekkeloos maar dankzij de instructies van onze gids, ging het steeds beter en beter. En zo kayakten we de ene mysterieuze grot na de andere in én konden we op deze rustige én ecologische manier, genieten van misschien wel het mooiste stukje van de Algarve, de Ponte Da Piedade. De grillige rotsformaties, het azuurblauwe water, de witte zandstrandjes die via trappen of enkel via de zee, bereikbaar zijn, maakten één voor één een geweldige indruk.

Dit natuurschoon legde ik natuurlijk het liefst zelf vast, maar aangezien een kayak, water en een smartphone geen goede combinatie zijn, besloot ik om toch maar het advies van onze gids Ricardo op te volgen, en mijn GSM op de boot te laten. Maar geen paniek! Lagos Adventure neemt gedurende de ganse kayaktocht voldoende foto’s van iedereen en plaatst deze achteraf op hun Facebook-pagina.

Na het kayakken, werd iedereen terug de boot op gehesen en mochten we nog een half uurtje zwemmen én van de boot afduiken. Tot groot enthousiasme van Charles en Camille.

Moe en tevreden keerden we terug naar de haven van Lagos en namen we afscheid van de sympathieke crew van Lagos Adventure.

Wil jij ook dit prachtig stukje Algarve op een andere manier ontdekken, dan is een kayaktocht onder begeleiding zeker aan te raden!
Op avontuur in de Algarve DEEL 1, was alvast geslaagd!

Full speed op zee

Grotten spotten

De Benagil grot, in het Portugees Algar de Benagil én toeristenmagneet bij uitstek, is de beroemdste en volgens velen mooiste kalkstenen grot van de Algarve. Deze grot van meer dan 20 miljoen jaar oud, trekt elk jaar duizenden toeristen aan. En dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je de Instagram-foto’s van dit indrukwekkend natuurwonder ziet. Maar aangezien deze grot zo druk bezocht wordt, had ik toch enige reserves. Maar goed, het zou zonde zijn, mochten we deze grot tijdens onze vakantie zouden overslaan.

Ik boekte bij Bluefleet (www.bluefleet.pt) een tocht met een RIB-boot, een opblaasbare speedboot, die met grote snelheden over het water zoeft. Veel cooler en spectaculairder dan de, volgens Charles, saaie kayak.

Avontuur op zee

Afspraak in de haven van Lagos waar we onmiddellijk konden plaats nemen in de RIB-boot.
Blijkbaar waren er deze dag heel weinig boekingen gepland want op een vader en zijn zoon na, hadden we de boot voor ons alleen. En aangezien we voldoende afstand, wij vooraan, zij achteraan, konden bewaren, kwamen er gelukkig geen mondkapjes aan te pas en werd het een heerlijke, supersnelle rit.

We bereikten onze bestemming na ongeveer 25 minuutjes varen op ‘full speed’ en kregen, terwijl we een aantal prachtige grotten in voeren, uitleg en verhalen over de spectaculaire rotsformaties en de dorpjes die boven op de kliffen lagen. Plaatselijke waaghalzen doken er intussen van de rotsen, meestal niet zonder gevaar.

Na ongeveer 20 minuutjes varen, kwamen we aan bij de Benagil-grot. Door erosie is er een enorme holte ontstaan in de kalksteen, en in de grot zelf vind je een klein zandstrand. De natuurlijke lichtinval zorgt voor een magisch schouwspel. Heel mooi om te zien. We waren er jammer genoeg niet alleen en moesten ook in de boot blijven zitten, maar gelukkig was het er niet zo druk zoals ik het me had voorgesteld. Ik kreeg even de tijd om een aantal mooie foto’s te nemen, en daarna zetten we onze tocht verder langsheen de kust.

Na 40 minuten varen, werd het tijd om terug koers te vatten naar de haven. Alles wat los zat (Zonnebril, pet en smartphone) werd terug veilig opgeborgen, en we raasden een paar minuutjes later terug met volle snelheid over de golven. De schokken die je voelt, kunnen echt wel heftig zijn, dus hou hier zeker rekening mee als je last van je rug en/of nek hebt.
Volgens Charles en Camille was dit met stip, hét leukste uitje van onze vakantie.
Op avontuur in de Algarve DEEL 2, was TOP!

Carvoeiro en de Algar Seco wandeling

Charles en Camille houden eigenlijk niet zo van wandelen. Meestal krijg ik de opmerking: ‘Wandelen is saai!!!’
Aangezien Steven en ik wel graag wandelen, ga ik meestal op zoek naar een wandeling die hen wel kan boeien.
De Algar Seco wandeling in Carvoeiro viel gelukkig wel in de smaak en net daarom wil ik ze heel graag met jullie delen.

Vanaf het kerkje vervolg je het pad tot je aan de grot Algar Seco komt, waar een spectaculair uitzicht je welkom heet. Je kan er de trap afdalen en eenmaal beneden, iets drinken in het café dat daar tijdens de zomermaanden tijdelijk is gemaakt.

Camille en Charles waren in hun nopjes. Want de wandeling langs de kliffen nodigt ook uit om af en toe van het wandelpad af te wijken en in, tussen en over de rotsen te klimmen. Niet echt geruststellend voor een moederhart, maar af en toe een oogje dicht knijpen moet zeker kunnen.
De wandeling is zeker geschikt voor kinderen. Ook voor de kleintjes.
Op avontuur in de Algarve DEEL 3, was ook terug fantastisch leuk!

Zin in zon, zee en strand?
Lees ook https://travelonsneakers.com/europa/portugal/de-mooiste-stranden-van-de-algarve/

Dit zal je ook leuk vinden