Rome met kids?
Heel veel ouders gruwelen al bij deze gedachte. Ik niet, ik droomde echt al jaren van Rome, met of zonder kids.
Het Colosseum, de Sixtijnse kapel, Vaticaanstad, … .
Dit grootste openluchtmuseum ter wereld sprak al zo lang tot mijn verbeelding dat het hoog tijd werd om een weekendje Rome te plannen.
En aangezien ik Charles en Camille, toen 8 en 10 jaar, overal mee naar toe wil slepen, overtuigde ik me er zelf van dat zij die prachtige stad ook dringend moesten ontdekken.
Rome mét kids, dat was het plan!

Dus, zo gezegd, zo gedaan. Ik plande ons tripje in voor het Hemelvaartweekend. Perfect eigenlijk want dan schijnt het lentezonnetje én hebben we 4 dagen de tijd om Rome uitgebreid te ontdekken.

Rome met kids – DAG 1

Na een aangename vlucht, pikte de taxichauffeur ons op en zette ons, na zich een weg te banen doorheen het helse Romeinse verkeer, veilig af aan ons verblijf.

Ons appartement, dat ik boekte via www.booking.com was voorzien van drie slaapkamers, een grote keuken en een heel ruime woonkamer met hoge ramen. Ons ruime verblijf was gevestigd in een historisch pand, gelegen aan de Via Flamina.
Van hieruit was het maar een 10-tal minuutjes stappen tot Piazza del Popolo. Dus, vlak in het centrum, en lekker centraal gelegen.

Op de dag van aankomst deden we het rustig aan en verkenden we Rome op ons eigen tempo. We waren pas in de late namiddag aangekomen, dus meer dan een aperitiefje op een terras vlak bij ons appartement, een wandeling langsheen de Tiber en een heerlijk diner bij Baja zat er niet in.

Eettip: Baja Restaurant (https://www.bajaroma.it/en/)
Trendy restaurant, gevestigd op een boot en aangemeerd aan de oevers van de Tiber. Zowel binnen als buiten is het heel aangenaam vertoeven in dit hippe restaurant met loungebar.

Rome met kids – DAG 2

Bezoek aan het Colosseum en het Forum Romanum

Na een heerlijk verkwikkende nacht en een stevig ontbijt, waren we helemaal klaar om Rome te ontdekken.
Ik had reeds thuis de toegangstickets voor het Colosseum geboekt (Via https://www.coopculture.it/en/colosseo-e-shop.cfm) dus dit fantastische wereldwonder was dan ook de eerste bezienswaardigheid op onze ‘MUST VISIT’-lijst. Indien mogelijk, probeer ik altijd SKIP THE LINE-tickets op voorhand te boeken. Dus helemaal geen wachttijden, wat met kinderen heel erg handig is!

Interessant weetje: Het Colosseum is gratis voor kinderen beneden de 18 jaar.

We kochten een ticket voor de metro en spoorden naar het dichtstbijzijnde metrostation Colloseo. Toen we de trap namen en aan de uitgang van het metrostation kwamen, toornde het Colosseum al overweldigend voor ons uit. We stonden alle vier perplex en hadden niet verwacht dat dit wereldwonder zo gigantisch groot kon zijn. Charles en Camille waren heel erg onder de indruk. Missie geslaagd! Want ze stonden te popelen om dit kolossaal monument nu ook van dichtbij te bewonderen.
Gelukkig konden we de ellenlange rij die zich intussen voor het Colosseum had gevormd, overslaan en betraden zo dit meesterlijke bouwwerk. Een gids hadden we niet geboekt dus we konden op ons eentje en op ons eigen tempo het Colosseum ontdekken.

Let op! Grote (luier)tassen en rugzakken mogen niet mee binnen. Hou hier ook rekening mee.

Het Colosseum is het grootste amfitheater ter wereld en er kunnen meer dan 50.000 mensen in. Maar wat het meest tot de verbeelding spreekt, is toch het feit dat er op deze plaats gevochten werd op leven en dood.

Ons ticket gaf ook toegang tot het Forum Romanum dus, na het eerste ijsje van de dag voor de kids en een heerlijk glas spumante voor ons, maakten we een wandeling tussen de tempels, bogen en zuilen van het Forum Romanum.
Het Forum Romanum is heel indrukwekkend, en echt wel de moeite om te bezoeken. Ook kinderen vinden het hier echt wel leuk. Al is het maar om verstoppertje te spelen en zich te verschuilen achter al die zuilen.

Muntjes gooien in de Trevifontein

Na de lunch, wandelden we op ons gemak naar de Trevifontein, want Camille en Charles mochten een wens doen. Ik legde hen eerst kort uit wat de bedoeling was. Wanneer men met de rug naar de fontein staat, de ogen sluit, aan Rome denkt en met de rechterhand over de linkerschouder een muntje in het water gooit, zal men ooit terugkeren naar Rome. Het werpen van twee muntjes zorgt ervoor dat je je geliefde hier ontmoet en drie muntjes gooien zou leiden tot een huwelijk of scheiding. Beiden trokken onmiddellijk een heel vies gezicht. ‘Ok, hou het dan maar bij één muntje’, zei ik snel.

Het was er uiteraard heel erg druk maar al snel konden ze een plaatsje bemachtigen aan de rand van Rome’s, mooiste fontein én gooiden ze hun muntje over hun schouder het water in. Superleuk om te doen en een mooie herinnering rijker!

Een tempel met een gat in het dak

Het Pantheon, de beroemdste tempel van Rome en nu gebruikt als kerk, is zeker een bezoekje waard. Het ligt trouwens op een boogscheut van de Trevifontein dus heel ver wandelen hoef je zeker niet.

Het bijzonderste aan het Pantheon is het dak. Als je omhoog kijkt, zie je een gat. Dit gat zorgt voor een mooie lichtinval maar oorspronkelijk was het de bedoeling dat dit gat de koepel als het ware soepel houdt. Daardoor regent het wel soms binnen.
Elke keer als we een bijzondere kerk in het buitenland bezoeken, gaan we er ook een kaarsje branden.

Een ijsje eten op Piazza Navona én straatartiesten bewonderen

Italië is niet alleen het land van pasta en pizza maar ook van gelato, ijs in alle kleuren van de regenboog. En aangezien we al een heel eindje hadden gewandeld in het prachtige Rome, verdienden we allemaal een heerlijk Italiaans ijsje en genoten we intussen van de gezellige drukte op Piazza Navona.

Piazza Navona is trouwens één van de populairste en meest charmante pleinen van Rome. Er bevinden zich op het plein drie prachtige fonteinen en er zijn bovendien talrijke, gezellige restaurantjes gevestigd.
Gewoon een beetje rondhangen, een ijsje eten, de vele straatartiesten bewonderen of op één van de vele terrasjes mensjes kijken, meer hoeft hier ook niet.

Paarden, wijn en de Spaanse Trappen

We vervolgden onze wandeling tot we bij de Spaanse Trappen kwamen. Camille reed toen zelf nog te paard, dus veel oog voor deze prachtige en populaire hangplek, had ze echter niet. De koetsen met paarden des te meer!

Bovenaan de Spaanse Trappen vind je de kerk Trinità dei Monti maar wij kozen er voor om richting Piazza Del Popolo te wandelen en even halt te houden bij een leuke wijnbar, aangezien het proeven van Italiaanse wijnen onlosmakelijk met vakantie in Italië verbonden is.

Tip! Wijnbar Il Cesaretto (Via Bocca di Leone, 44/a, 00187 Roma)
In een verkeersvrij, gezellig straatje, niet ver van de Spaanse Trappen, vind je deze gezellige wijnbar. Buiten kan je plaatsnemen aan oude wijnvaten maar ook binnen is het heel leuk zitten. Zeer goede wijntjes, een lekker bordje antipasti, ... Hier beleef je Italië op zijn best.

Verplichte stop voor elke voetballer, de AS Roma Store

Als ‘soccermom’ ben ik verplicht om in elke grootstad mét bekende voetbalploeg, een officieel voetbaltruitje voor Charles mee te brengen.
Dus, een bezoek aan de ‘AS Roma’ voetbalstore konden we uiteraard niet aan ons voorbij laten gaan.

Ga eten in de funky wijk Trastevere

Als ik nog eens terug ga naar Rome, heb ik mezelf beloofd om meer tijd door te brengen in het charmante en kleurrijke Trastevere. In deze schilderachtige volkswijk met smalle steegjes en middeleeuwse huisjes is het een levendige bedoeling met de vele restaurants, trattoria’s en pizzeria’s. Nu zijn we er enkel geweest om er ‘s avonds een hapje te gaan eten. Maar Trastevere is dus zeker de moeite, zowel overdag als ‘by night’.

Rome met kids – DAG 3

De Sixtijnse Kapel, je moet er iets voor over hebben

Op zaterdag wandelden we naar Vaticaanstad. De Sixtijnse Kapel, was naast het Colosseum, één van Rome’s allerbekendste, toeristische trekpleisters die ik echt wel wou zien. Maar ik geraakte niet aan online tickets. De tickets die ik wou, waren allemaal uitverkocht. Gelukkig vond ik een ander alternatief via www.getyourguide.com, een website die ik af en toe wel gebruik om excursies en tickets te boeken. Na de boeking kregen we het adres van het centraal verzamelingspunt door. Daar moesten we dan wachten op onze gids die voor de toegangstickets gezorgd had. Dit is trouwens ook een heel handige manier om terug de wachtrijen te skippen. En zo geraakten we heel vlot binnen zonder teveel gedoe.

Maar dan begint het pas! Nu moesten we ons een weg banen, doorheen de gangen van de musea, om uiteindelijk aan de Sixtijnse Kapel te geraken. Maar blijkbaar had iedereen het idee om de Vaticaanse Musea, waar de Sixtijnse Kapel gevestigd is, te bezoeken. Horden Japanners met selfiesticks, camera’s, gsm’s, paraplu’s, bordjes en andere attributen, sloten ons van alle kanten helemaal in. Met als gevolg dat we letterlijk voetje voor voetje en op een slakkentempo de ene gang na de andere, doorslenterden.

Maar eindelijk bereikten we ons doel en kregen we toegang tot ‘s werelds mooiste kapel! En dan keken we allemaal tegelijkertijd omhoog en mochten we één van de allermooiste kunstwerken van Michelangelo, met onze eigen ogen bewonderen. ‘De Schepping’, een meesterwerk waar Michelangelo wel vier jaar aan heeft gewerkt. Foto’s nemen is jammer genoeg niet toegestaan.

Eindconclusie: Ja, de Sixtijnse Kapel is een MUST als je Rome bezoekt maar bezoek ze niet met kleine kinderen of ga, ofwel heel vroeg, ofwel later op de dag, om de grootste drukte te vermijden.

Op bezoek bij de Paus

De Paus hebben we niet gezien, maar zowel het overweldigende Sint-Pietersplein als de indrukwekkende Sint-Pietersbasiliek zijn zelfs zonder de Paus zeker de moeite om Vaticaanstad te bezoeken. De Sint-Pietersbasiliek is de grootste katholieke basiliek ter wereld en tevens ook de belangrijkste kerk van Italië. Er kunnen wel 60.000 mensen binnen en er zijn maar liefst 395 beelden te vinden, waaronder de beroemde Pieta van Michelangelo.
De Sint-Pietersbasiliek is dagelijks geopend en de toegang is gratis.
Als je de koepel wenst te bezoeken, wat wij niet gedaan hebben, dan bestel je best je tickets op voorhand.

Een staat in een stad

Charles en Camille vonden het wel grappig en tegelijk heel fascinerend dat Vaticaanstad eigenlijk een super klein landje is en dat dit dwergstaatje midden in Rome ligt.
Rond Vaticaanstad is er een dikke vestingmuur gebouwd en één van de bekendste plekken in de ministaat is de zuilengalerij van Gian Lorenzo Bernini die op het Sint Pietersplein gebouwd werd. In het midden van het plein staat een grote obelisk.
Toen wij er waren, was er net een een huwelijksfotoreportage aan de gang.

Maar wat het meest tot de verbeelding sprak, was toch wel de Zwitserse garde die de ingangen van Vaticaanstad bewaken. Camille en Charles stonden een beetje te gniffelen toen ze hun ijzeren helmen en fel gekeurde streepjespakken zagen.
Vaticaanstad heeft trouwens ook unieke brievenbussen, een fel geel exemplaar dat je alleen maar hier terugvindt.

Daarna vervolgden we onze weg en maakten we nog een korte fotostop bij de Engelenburcht, om daarna de dag af te sluiten op een terrasje op de Piazza del Popolo.

Rome met kids – DAG 4

Ontbijten op zijn Italiaans

Italianen ontbijten niet zo uitgebreid als wij. Meestal volstaat een kop cappuccino en een croissant. Aangezien we niet op hotel verbleven, gingen we altijd ontbijten in een koffiebarretje in onze straat. Ons ontbijt bestond meestal ook maar uit een koffiekoek, een Italiaanse koffie en vers fruitsap. Maar dat maakten we ‘s middags meer dan goed.

Bootje varen in Villa Borghese

Aangezien het onze laatste dag in Rome was, deden we het vandaag rustig aan en bleven we dicht bij onze verblijfplaats. Daarom kozen we ervoor om te gaan wandelen in Villa Borghese, een prachtig uitgestrekt park op een boogscheut van ons appartement.

In het park zelf vind je trouwens twee topmusea, de Galleria Borghese en de Galleria Nazionale d’Arte Moderne maar een museumbezoek zag niemand van ons echt nog zitten. Er is zelfs een zoo! Je vindt er het Bioparco, een dierentuin van 17 hectare groot die in 1908 werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling in 1911, maar ook deze lieten we aan ons voorbij gaan. In de plaats daarvan, gingen we gewoon met een roeibootje varen op het meer van het park. Lekker rustig om ons weekend op een mooie manier te eindigen. Wil je toch nog beestjes spotten? Check dan de grote schildpadden die op de oevers van het meer liggen te zonnen.

Heb je dorst gekregen na al het wandelen? Ga dan iets drinken op het fantastisch mooie terras van Casina Valadier, dat vlak bij Piazza Bucarest ligt. Van daaruit, op het Terrazza Viale del Belvedere, heb je trouwens een prachtig uitzicht over de Piazza del Popolo en gans Rome. Zeker doen!

En hier werd onze allerlaatste foto van ons viertjes samen, genomen. Een mooie afsluiter van een heerlijk zonnig, maar wel zeer vermoeiend weekendje Rome. Overweeg jij ook een citytrip naar Rome met kids? Zeker doen!

‘A Fool Is One Who Admires Other Cities Without Visiting Rome’

Lees ook:

Dit zal je ook leuk vinden